Wij, de consument
De consument, dat zijn jij en ik, dat zijn wij! We laten ons beïnvloeden door mooie mensen, maar ook door een stelletje gekken. Een bekend hooggeëerd persoon die in de mode een T-shirt door midden knipt en het broekje achterstevoren draagt, en ja hoor… Wij doen met hem mee! De meest bekende influencer die haar haar groen verft omdat je dan ‘ergens voor staat’ en inderdaad… De wereld kent ontelbare groene koppen. Als iedereen het over Barbie heeft vanwege de recensies en een wilde fantasie van de producer… Dan reserveren we en hup! Ernaartoe…
Het geld moet rollen! We willen bij de wereld horen en dus ook iets te vertellen hebben. Of we laten het tegenwoordig zien, want social media moet blijven shinen! We zijn er mensen voor… Hetzelfde geldt voor challenges. Als geestelijke ondersteuning gooi je een emmer ijskoud water over je heen om steun te betuigen voor iets… Alhoewel, het kan een mooi doel zijn maar vaak ook een boel onzin! Betuigen en opofferen… IJskoud water over me heen? Het is het tegenovergestelde als in een cactus gaan zitten. Je kan toch ook gewoon geld doneren of een kaartje sturen? Ach, misschien ben ik te ouderwets als ‘jaren tachtig’ kind.
Je ziet het al bij kinderen die een superheld nadoen van TV. De één begint ermee op school en bijna de hele school doet eraan mee! Het kan niet zo zijn dat je niet meedoet, want dan zou je het weleens ontzettend moeilijk kunnen krijgen… Er niet bijhoren of gepest worden, dat soort dingen. En dan jongeren, want zij zijn helemaal gek van de rap-muziek. In de eigen studio is er weer een nieuw plaatje volgescholden en die andere is een top in beledigen… Wat hij met zijn ex heeft gedaan enzo! Dus? Jongeren vinden dat fantastisch wat me ernstig zorgen baart over de toekomst van de maatschappij… Als je er in je leeftijdscategorie maar bijhoort!
Het liefst willen we zoveel mogelijk van Musk en Google, want dat is wel heel vet! Iedereen heeft het! Want als je huis nog niet slim is, hoe slim ben jij dan als je je verstand nog gebruikt en opstaat om een apparaat aan te zetten of een CD in de lade te doen om muziek af te spelen… Trouwens die videodeurbellen zijn wel handig! Lekker importeren in je Google home en zodra de bel gaat is de bezorger al weer weg… Of erger nog, staat je vrouw te vernikkelen van de kou. Maar ach… Iedereen heeft het ding omdat de hele straat volhangt met deze bellen. Nee, ik heb nog gewoon tring… Geen camera, geen vertraging en ik bespaar er meer dan honderd euro mee en voor sommige fabrikanten zelfs een abonnement!
Het is ook écht zo ’n abonnementen-maatschappij. We willen alles zien, en ik moet toegeven dat ik zelf ook drie streamingsdiensten heb. Velen willen met de Formule 1 mee en dat is kassa voor de consument! 15,99 per maand zag ik op de website, maar dan kun je wel heel veel naar Verstappen kijken. Niet iets voor mij, want ik houd niet van Formule 1. Ik ben geabonneerd op wat ik leuk vind. Dat zal vast wel een buitenbeentje van me maken, maar dan heb ik altijd nog dat andere been en dat staat op mijn gezonde verstand. Sorry als ik mensen beledig, of als ze zich beledigd voelen, maar het is toch ook zo?! Het samen TV kijken lijkt er wel mee terug te komen, want ik hoor veel om me heen dat mensen samen knusjes naar de Formule 1 zitten te kijken.
Doe mij maar Te land, ter zee en in de lucht. Heel Nederland kijkt ernaar en laten we eerlijk zijn… Het is toch leuk om mensen keihard op hun plaat te zien gaan?! Okey, nu is het wel weer genoeg! Er zijn ook leuke dingen die de consument bezig houdt. Tijdschriften lezen, podcasts luisteren en samen op het strand liggen met dertig graden dan voel je je toch ook er écht bijhoren?! Het mooie vind ik van het internet dat je steeds makkelijker je intelligentie, datgene wat jij in je hebt kunt laten zien en het hoeft helemaal niet veel te kosten! Veel dingen zijn zelfs gratis onder één voorwaarde: ‘je wordt bekogeld met reclame’ Dat dan wel weer! Dat nemen we voor lief, want misschien worden we wel rijk met datgeen wat we allemaal doen…
Een mens heeft waardering nodig, dat staat vast. En elk jaar op vakantie staat als de portemonnee het toelaat ook vast. We reserveren het liefst zo vroeg mogelijk of we rijden met de camper maar gewoon ergens naartoe. Gewoon omdat we consument zijn! Foto ’s delen met je volgers en social media knalt helemaal door als men jouw foto ’s vanuit het mooiste buitenland ziet. Dán hoor je erbij! Vergeet niet om gezond te eten, omdat we gezond moeten zijn voor onszelf. We worden veel te dik en zo gaan we massaal letten op de kleintjes (grammetjes en kilootjes) en dat begint altijd op 1 januari van elk jaar. Doe behaald of niet? Dat zien we op 31 december als we de balans opmaken met een oliebol in onze mond. (en tussen onze tanden) En de aarde? God ’s schepping? We willen wel beter zijn voor het milieu, maar dan moeten we teveel inleveren…
Misschien betekent dat wel dat we dan geen consument meer kunnen zijn omdat we er dan niet meer bijhoren… Maar als we dat nu allemaal zouden doen?!