De bestel mentaliteit!

Beste lezer, het is iedereen weleens opgevallen. Tegenwoordig moet alles besteld worden en natuurlijk doen we dat vanachter onze computer, tablet, laptop of smartphone. Als je naar de winkel gaat dan verwacht je dat je het gelijk mee kunt nemen, tenminste ik wel, maar helaas… Je wilt al heel lang die supergave 8K televisie hebben en dan is het moment zover dat je hem gaat kopen. Je pakt de auto, maakt ruimte vrij in je kattenbak en hoppa! Naar de tv speciaalzaak en zo snel mogelijk die winkel binnen om je te laten ‘amuseren’ met het aanbod wat er in de winkel staat. Het éne na het andere prachtige Full HD, 4K of waar je voor komt 8K beeld! Je staat bijna te kwijlen voor die schermen en met de gedachten om vanavond nog uit te pakken en te genieten van je favoriete film of serie in 8K kijk je welke TV het best bij je past… Dán heb je er één gevonden die aan jouw eisen voldoet. Er zijn voldoende HDMI ingangen want natuurlijk moet je je Blu-ray speler, je set-top box en je spelcomputer aansluiten op die prachtige 8K TV.

Je pakt de auto, maakt ruimte vrij in je kattenbak en hoppa!

Je kijkt nog even en dan zie je een winkel medewerker. Je vertelt hem dat je die TV wil hebben en dan krijg je iets te horen wat je eigenlijk niet wilt horen… ‘moeten we bestellen’ en dan ga je bedenken wat je wil doen… Naar de concurrent of toch maar bestellen! ‘Wanneer komt ie binnen?’ is nog even wat je vraagt en dan antwoordt de winkel medewerker dat dat volgende week woensdag is. Wat?! denk je bij jezelf… Nog vijf dagen wachten?! Je vertelt dat je even verder gaat kijken en op een eigenlijk oneerlijke manier loop je die winkel uit. Je denkt bij jezelf ‘ik wil die TV vanavond uitpakken en installeren’ en je probeert het bij een andere winkel. Je komt aan bij de andere winkel en kijkt opnieuw naar die prachtige 8K TV beelden en je hoopt dat de mooie TV hier wel op voorraad is… Je ziet een mooie staan die bij je voorkeur past en vraagt een winkel medewerker of hij de doos voor je wil pakken zodat je hem kunt afrekenen en mee naar huis kunt nemen… Je wil zó graag dat ding uit de doos pakken, installeren en knallen met die hap! Maar opnieuw stelt de winkelier je teleur… De TV komt volgende week dinsdag pas binnen!

dan krijg je iets te horen wat je eigenlijk niet wilt horen… ‘moeten we bestellen’

In vredesnaam, dan bestel hem maar denk je bij jezelf en ondanks die teleurstelling loop je met de winkel medewerker mee en samen gaan jullie de TV bestellen. Eenmaal vooraf afgerekend ga je met lege handen naar huis en is het ondertussen al donker. Tóch teleurgesteld dat je de TV niet kunt installeren en je favoriete series of films niet in 8K kwaliteit kunt kijken maar ach… Het is nog een paar nachtjes slapen en ik heb tenminste nog een TV waar het op kan. Ikzelf kan hier erg slecht tegen, zoals ik net al vermeldde. Als ik de auto pak, of nu dan tijdelijk de fiets dan wil ik dat ding ook écht hebben en ’s avonds aansluiten en genieten! Als je zelfs bij de winkel nog moet wachten kun je het toch beter bestellen via internet en als het je niet bevalt toch weer terugsturen? Je koel-vriescombinatie is stuk en nu heb je een probleem… Je moet naar de winkel om een nieuwe te halen maar jah… hij moet besteld worden! Dus blijven je spullen nog maar even bij de buren in de koelkast of hopen dat het voedsel niet bederft als je het in aluminiumfolie doet. Het is allemaal wat met dat bestellen! Had je het toch ook beter online kunnen bestellen via internet? Je weet immers wat je nodig hebt.

Het is nog een paar nachtjes slapen en ik heb tenminste nog een TV waar het op kan

De winkel lijkt tegenwoordig alleen nog de juiste plek te worden voor service. Uitleg bij datgene wat je wil kopen of als er problemen zijn dat je ermee terug kunt. (en het vervolgens alsnog wordt teruggestuurd naar de leverancier) Persoonlijk ben ik misschien wat te haastig met dit soort dingen. Als ik het heb over het gelijk naar huis willen nemen van mijn aankoop. Vroeger was het wel anders, toen had je niet dagen hoeven wachten op je aankoop. Je maakte ruimte in de auto en als je iets had uitgezocht kon je het vaak gelijk meenemen nadat je je trotse aankoop had afgerekend bij de kassa. Weet je nog? Die ‘kont-TV’ die loodzwaar was en hem thuis uit de doos haalde en vervolgens de stekker in het stopcontact deed en de antennekabel erin… Je was de hele avond bezig met de zenders te zoeken want je wilde Nederland 1 op 1, Nederland 2 op 2 en ga zo maar door totdat je bij kanaal dertig was ofzo… Een nuttig avondje met je aankoop en de volgende dag na je werk en het eten kon je het journaal kijken in 100 hertz beeldkwaliteit. Geen dagen wachten, nee, gewoon je erop verheugen en meteen in actie komen… Volledig in actie!

Geen dagen wachten, nee, gewoon je erop verheugen en meteen in actie komen… Volledig in actie!

Je bent met je laptop bezig en terwijl je een driehonderd pagina ’s lang document typt gaat ie opeens kapot… Geen beeld meer, geen muis en toetsenbord alleen nog maar het geluid van de voeding. Dat is vervelend en dat net terwijl je met een stuk aan het schrijven bent voor de vergadering van de volgende ochtend. Je bedenkt op het nippertje nog even naar de computerwinkel te kunnen en misschien dat zij hem aan de praat kunnen krijgen. Helaas… Je moet de portemonnee trekken want er is niets meer aan te doen. Hij is doorgebrand en het gehele moederbord is stuk. Vlak voor sluitingstijd raden zij je aan om echt te gaan kijken voor een nieuwe laptop en daar in de etalage staat een laptop die aan je eisen voldoen! Je geeft aan die laptop mee te willen nemen en dan krijg je het wel verwachte antwoord… ‘Moeten we bestellen…’ Dan doe je dat maar, want het is vlak voor sluitingstijd en je wil zo snel mogelijk weer een werkende laptop hebben! Binnen twee dagen komt hij binnen en dan bellen we is wat je te horen krijgt en na het afrekenen ga je maar weer met een niet werkende laptop naar huis.

Binnen twee dagen komt hij binnen en dan bellen we is wat je te horen krijgt en na het afrekenen ga je maar weer met een niet werkende laptop naar huis.

Erg irritant, want hoe ga je morgen je stukken aanleveren? Gelukkig hebben we in deze tijd de cloud nog en zo snel mogelijk ga je naar je vrienden of je ouders om het alsnog af te maken en af te drukken. Dat van die cloud bedenk je je net precies nog even, dus gelukkig zijn de documenten niet verloren gegaan! Geen paniek maar wel teleurgesteld dat je zonder nieuwe laptop weer in de auto stapt… Helaas is het niet anders, maar vroeger nam je die gloednieuwe PC mee in de auto en dezelfde avond kon je vaak nog alles weer in orde maken. Had je het toch ook online kunnen doen in plaats van naar die winkel te gaan en vervolgens nog dagen te moeten wachten op die bestelling? Ach… Het is de tijd en we moeten het maar accepteren! Vooral nu de toelevering van nieuwe chips in apparatuur een probleem begint te worden waardoor er grote tekorten gaan komen, zoals men voorspelt… Dus, cynisch gezegd, heb je iets nodig? Zorg er dan voor dat je drie dagen ervoor, voordat je zin hebt om het te kopen of voordat het kapot gaat de bestelling doorgeeft of de deur uit doet.

Ach… Het is de tijd, we moeten het maar accepteren!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *